تهییه و تدوین مطالب
امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً ...
بیشتر
توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کنند تا در مورد منطق خود برای آنچه در کلاس انجام می دهند توضیح دهند. یکی از معلمان مردی بود که بیش از 20 سال سابقه تدریس داشت و دیگری خانمی بود که تقریباً همان تعداد سال سابقه تدریس داشت. تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از تفاوتهای گستردهای بین فعالیتهای واقعی معلمان و توصیه های برنامه درسی است. معلمان تحصیلات قبلی خود را به عنوان یک زبانآموز و همچنین واقعیتهای زمینهای را به عنوان عوامل مؤثر بر تدریس خود برشمردند. نتایج این مطالعه نشان دادند که اگر باورهای معلمان و واقعیتهای زمینهای با هم هماهنگ نباشد، معلمان برنامه درسی را به روشهای ترجیحی خود فیلتر میکنند و این منجر به واگرایی از برنامه درسی پیشنهادی میشود. بنابراین، این مطالعه میتواند برای توسعه دهندگان برنامه درسی موثر باشد تا در هنگام پیشنهاد هر نوآوری، واقعیتهای زمینهای را در نظر بگیرند. این مطالعه همچنین میتواند برای افزایش آگاهی معلمان از لزوم احتیاط بیشتر در اجرای برنامه درسی جدید مفید باشد.
مهارتهای زبان
مهناز مصطفائی علائی؛ امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
برای روشنتر کردن ارتباط بین تکیهگاهسازی آموزشی و وسایل دیداری، این مطالعه نیمهتجربی گروهی ۱۴ نفره از زبانآموزان ایرانی مقطع متوسط را مورد بررسی قرار داد و این کار از طریق تهیه نمودار با هدف تقویت توانایی نوشتن آنها انجام داده شد. بعد از گرفتن پیشآزمون از شرکتکنندگان، هشت کلمه ناشناخته مشخص شدند و از طریق تصاویر بصری به ...
بیشتر
برای روشنتر کردن ارتباط بین تکیهگاهسازی آموزشی و وسایل دیداری، این مطالعه نیمهتجربی گروهی ۱۴ نفره از زبانآموزان ایرانی مقطع متوسط را مورد بررسی قرار داد و این کار از طریق تهیه نمودار با هدف تقویت توانایی نوشتن آنها انجام داده شد. بعد از گرفتن پیشآزمون از شرکتکنندگان، هشت کلمه ناشناخته مشخص شدند و از طریق تصاویر بصری به عنوان مداخله، تکیهگاهسازی آموزشی انجام شد. روند تکیهگاهسازی آموزشی شامل سه مرحله ترتیبی، تحت عناوین احتمالات، محو شدن، و انتقال بود. از یک پرسشنامه محقق ساخته و یک مصاحبه نیمه ساختار یافته بعد از مرحله مداخله به عنوان پسآزمون برای بررسی درک و نظر شرکت کنندگان در مورد روند تکیهگاهسازی آموزشی نمودار استفاده شد. نتایج پرسشنامه نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی بصری به زبان آموزان کمک میکند تا معنای واژگان مورد نظر و حتی برخی از نکات دستوری در مطالب را بهتر بفهمند. علاوه بر این، تکیهگاهسازی آموزشی بصری به آنها کمک کرد تا مواد آموزشی را با ماهیتهای مختلف تولید کنند. نتایج همچنین حاکی از آن است که هر سه ویژگی تکیهگاهسازی آموزشی با تکیهگاهسازی آموزشی بصری مطابقت دارند. سرانجام ، نتایج مصاحبه نشان داد که زبانآموزان نسبت به تکیهگاهسازی آموزشی بصری نگرش مطلوبی دارند و مرحله سوم آن را به عنوان چالش برانگیزترین انتخاب کردند. می توان نتیجه گرفت که این یافتهها به اثربخشی تکیهگاهسازی آموزشی بصری در بهبود توانایی نوشتن دانش آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی اعتبار میبخشند.
سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...
بیشتر
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بررسی کند. شرکتکنندگان این پژوهش شامل ۳۲ دانشجوی آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته بودند که به صورت غیرتصادفی و برمبنای در دسترس بودن انتخاب شدند. در این مطالعه، از نرمافزار اینترنتی DIALANG و آزمون پویای رایانهای خواندن و درک مطلب (CDRT) استفاده شد تا به ترتیب سطح مهارت یادگیرندگان مشخص شده و تأثیر برنامه غنیسازی که به صورت ارزشیابی پویا برگزار شده بود نیز مورد بررسی قرار گیرد. با اتمام آزمون CDRT، دو نمره پویا و غیرپویا در اختیار یادگیرندگان قرار میگرفت. تحلیل این نتایج نشان داد که در راستای هدف پژوهش حاضر، این نکته به اثبات رسید که نمره پیشآزمون (ZAD) نشانهای کافی برای سنجش توانایی فرد و متعاقبا آمادهسازی یک طرح درس موثر برای وی نیست. یافتههای این تحقیق میتواند بهطور قابلتوجهی هم برای افرادی که در حوزه ارزشیابی پویا تحقق میکنند، مفید باشد و هم برای محققانی که به انجام پژوهش درمورد یادگیرندگان در معرضخطر و یا عقب مانده ذهنی علاقهمند هستند.